srijeda, 26. listopada 2016.

Saveti roditeljima – kako razvijati pozitivne osobine kod dece

Slikovni rezultat za Saveti roditeljima – kako razvijati pozitivne osobine kod dece

Saveti koji slede predstavljaju ohrabrenje dobronamernim, posvećenim i inteligentnim roditeljima punim ljubavi koji se osećaju nemoćnim da prestanu da previše udovoljavaju svojoj deci, preterano ih štite i zatrpavaju aktivnostima; roditeljima koji se unervoze ako njihovo potomstvo nije savršeno u svakoj oblasti; roditeljima koji su dozvolili da samostalnost, odgovornost i otpornost ne bude visoko na listi osobina koje nastoje da razvijaju kod svoje dece.

1. Nemojte da pomislite da to kakvo je dete bilo danas, predstavlja obrazac čitavog njegovog života. Deca prolaze kroz faze, a te faze mogu biti i sjajne i očajne.

2. Ne pokušavajte da popravite ono što nije pokvareno i prihvatite prirodu deteta čak i ako je ono stidljivo, ćudljivo ili ne baš sjajno u matematici.

3. Kad nešto gledate izbliza, onda mu vidite i mane. Sasvim je normalno da vam se deca vaših prijatelja čine boljim od vaše dece.

4. Skupite hrabrost i prosto recite „ne“. Ne pokušavajte da svaki put pronađete rešenje koje će se više dopasti detetu.

5. Ohrabrite dete da provodi više vremena napolju i koristi svih pet čula u trodimenzionalnom svetu. Uživajte u prirodi porodično.

6. Nemojte pobrkati ono što dete želi sa onim što mu je potrebno. Ne padajte na slatkorečivost i pravite razliku između privilegija i prava.

7. Zapamtite da deca nisu sezonske biljke niti cvetovi iz staklenika. Pustite ih da na kratko ozebu, pokisnu ili ogladne i ceniće to što mogu da se ugriju, da budu suvi i siti.

8. Uzdržite se od uloge Šerpasa, batlera, konsiljerea, tajne policije, ličnog kuvara ili sobarice. Deca su po prirodi stvorena da postanu sposobna i pustite ih da stvari rade sami.

9. Pre nego što uzmete da gunđate, podsećate, kritikujete, savetujete, komentarišete ili preterano objašnjavate, kažite sebi „Zašto ovo govorim?“. Provedite u slušanju četiri puta više vremena nego u pričanju.

10. Setite se da su razočarenja obavezan deo pripreme za život. Kada dete ne dobije pozivnicu za rođendan, ulogu i predstavu ili ne uđe u tim, ostanite mirni. Bez ovakvih iskustava ne bi se snašlo u stvarnom svetu.

11. Budite u pripravnosti ali ne i u stanju uzbune. Zastanite i razmislite: da li je ova situacija opasna ili samo neprijatna za moje dete? Da li je to hitan slučaj ili samo novi izazov?

12. Naučite da volite reči „pokušaj“ i „greška“. Pustite dete da pravi greške pre nego što ode na fakultet. Omogućite mu onoliko slobode koliko odgovornosti i sposobnosti pokazuje, bez obzira na to šta i koliko druga deca smeju.

13. Nemojte biti iznenađeni ili obeshrabreni ukoliko vaše veliko dete dobije detinjasti napad besa ili izliv emocija. Razumnost nije isto što i zrelost i koraci unazad su prirodna stvar.

14. Dozvolite detetu da radi stvari koje vas plaše. Morate ga pustiti da neke korake preduzima samostalno, a da ga ne držite za ruku, ukoliko želite da postane samostalno i samouvereno.

15. Kada se vaš tinejdžer ružno ophodi prema vama, ne shvatajte to lično. Sudite o njegovom karakteru ne na osnovu ljubaznosti prema ukućanima, jasnoći izražavanja ili količini kontakta očima, već na osnovu onoga što kažu nastavnici, roditelji tuđe dece, komšije, kao i na osnovu toga kako se ponaša prema prodavcima i osoblju u restoranima.

16. Nemojte dozvoliti svom detetu da tek tako odustane od neke aktivnosti ili izbegne nešto što ne voli. Njegovo je pravo da mrzi neku osobu, aktivnost ili instituciju i teško da ćete moći da mu promenite mišljenje. Bez obzira na to, njegova je obaveza da nastavi ono što je započelo ili ispuni svoju obavezu. Ipak, kada pravite planove imajte u vidu i stav vašeg deteta.

17. Nemojte da se trudite da budete super prema deci samo zato što vaši roditelji nisu pokušavali da se usklade sa vašim emocionalnim potrebama. To se obično, nakon perioda povlađivanja, završi roditeljskim izlivima besa.

18. Izbegavajte da se hvališete svojim detetom osim ako vam se čini da mu je preko potrebno malo reklame. Setite se da ocene i popularnost vašeg deteta nisu mera vaše vrednosti kao roditelja.

19. Sačekajte barem 24 sata pre nego što pošaljete ljutiti imejl nastavniku, treneru ili roditelju problematičnog druga iz razreda. Prespavajte problem.

20. Razmislite o dugoročnim posledicama zaobilaženja pravila koje ste sami postavli. Ako pokažete da pravila postoje da bi bila kršena i da uviek mogu da se nađu prečice, dali ste svom detetu dozvolu da vara na testovima.

21. Ne pridajte značaj izvikanosti određenih škola i fakulteta. Roditelji često zaborave da uspeh zavisi od kvaliteta učenika, a ne od statusa obrazovne ustanove.

22. Odnosite se prema nastavnicima kao prema stručnim ljudima koji su na vašoj strani. Pružite vašem detetu šansu da se nauči poštovanju, to je jednako važna lekcija kao i ona iz matematike. Setite se koliko dobar odnos sa nastavnikom može biti značajan u životu.

23. Hvalite proces, a ne rezultat. Umesto da aplaudirate svakodnevnim postignućima, hvalite detetovu upornost i vrednoću jer time podstičete veštine i navike koje vode ka uspehu.


24. Ako želite da pripremite vaše dete za nivo opterećenja i količinu obaveza koje će imati na fakultetu, dobro razmislite pre nego što mu unajmite privatnog profesora.

25. Praktikujte razuman nadzor nad onlajn aktivnostima vašeg deteta, procenjujući njegov opšti nivo zrelosti. Budite u toku sa novim tehnologijama i popularnim aplikacijama kako u nepoznate vode ne bi uplovilo bez krmanoša.

26. Smatrajte obične kućne poslove i obaveze koje dete obavlja za džeparac kao bolje prilike za učenje od vanškolskih aktivnosti. To će vaše dete učiniti „zapošljivom“ (i zaposlenom) odraslom osobom.


0 komentari:

Objavi komentar